چرا امام زمان غریب است؟

امام باقر( علیه السلام) در وصف مومن واقعی در روایتی ارزشمند سه بار فرمودند:«المومن غریب» بنابراین در این زمینه سوال اساسی اینجاست که آیا تا کنون از خود پرسیده ایم که چرا امام زمان غریب است؟ در پاسخ به این سوال،اهل دل و کاوشگران معنا، پنج دلیل مختلف را برای غریبی و غربت مهدی فاطمه(س) نقل کرده اند که عبارت اند از:

1-از آن جا که ما قدر ایشان را چنان که شایسته و بایسته است، نشناخته ایم و یادمان رفته که ولی نعمت واقعیمان کیست و ما اکنون بر سر سفره که نشسته ایم و نان و نمک که را می خوریم،امام زمان (عج)غریب است.

2-امام عصر(عج) را به دلیل آنکه از یاد رفته است، غریب میگویند و این به ان معناست که این روزها ذکر قلبی وزبانی ما شیعه نسبت به حضرت(عج) در جامعه کمرنگ شده است.

3-به این دلیل امام غایب را غریب میگویندکه ایشان در بین ما، امام فرونهاده شده و واگذاشته شده است؛ یعنی امامی است که شیعیانش شکر نعمت حضور اورا بجا نمی آورند.

4-به مهدی فاطمه(س)غریب میگویند، زیرا از سرزمین و دیار خویش و از نزدیکان و بستگانش دور افتاده است، در حالی که ایشان نیز و زندگی در مدینه و اطراف آن علاقمند است و اهل آن سرزمین و دیار است.

5-ودر نهایت کم بودن اعوان و انصار ایشان علت غربت ایشان است؛ زیرا در لسان عرب، به کسانی که به اندازه کافی، یار و یاور نداشته باشند نیز غریب می گویند.

ای هدهد صبا به سبا می فرستمت                            بنگر که از کجا به کجا می فرستمت

در راه عشق مرحله قَرب و بَعد نیست                           می بینمت عیان و دعا می فرستمت

هر صبح و شام قافله ای از دعای خیر                           در صحبت شما و صبا می فرستمت

ای غایب از نظر که شدی که شدی همنشین دل              می گویمت دعا و ثنا می فرستمت

 

منبع:

کتاب سال صادقین95/  3خرداد

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.