تشبیهی که امام صادق(ع) برای اثر گناه بر انسان استفاده کردند



گناه نه تنها انسان را از سعادت و سلامت روح و جسم دور می‌کند، بلکه باعث محرومیت از عبادات نیز می‌شود. گناه به سرعت انسان را از موقعیتش خارج می‌کند و به سوی اعماق می‌کشاند. امام صادق این موضوع را با تشبیه به ما تفهیم کرده‌اند.
 مهم‌ترین عامل در گمراهی و دور شدن انسانها از سعادت دنیوی و اخروی است…

گناه نه تنها انسان را از سعادت و سلامت روح و حتی جسم دور می‌کند، بلکه باعث محرومیت انسانها از عبادت نیز می‌شود. گناه به سرعت انسان را از موقعیتش خارج می‌کند و به سوی اعماق می‌کشاند. امام صادق (ع) درباره اثر گناه در انسان می‌فرمایند: «اِنَّ الرَّجُلَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُحْرَمُ صَلاَةَ اللَّیْلِ وَاِنَّ عَمَلَ السَّیِّیءِ اَسْرَعُ فِی صَاحِبِهِ مِنَ السِّکِّینِ فِی اللَّحْمِ؛ «همانا شخص گناهى مرتکب مى‌شود و بر اثر آن از نماز شب محروم می‌شود و تأثیر کار بد در صاحبش از تأثیر کارد در گوشت سریع‌تر است».

پس گناه علاوه بر قساوت قلب، شقاوت، عذاب وجدان، انزوا و گوشه‌گیری از دیگران می‌تواند عاملی برای محرومیت ما از برخی نعمات نیز باشد؛ چراکه عبادت، مناجات با خدا و میل به سوی آن بی‌تردید نعمتی بزرگ است.

حال برای رهایی از دام ابلیس باید چه کرد…؟ در فرهنگ قرآن و عترت به آموزه‌های متعددی برای رهایی از گناه اشاره شده است، اما به راستی یکی از راهکارهای آسان که به سرعت نیز جواب می‌دهد و راه گشاست، «یاد اهل‌بیت (ع)» است.

به راستی انسان وقتی برای لحظاتی هر چند کوتاه به اهل‌بیت (ع) فکر می‌کند، به سرعت بالا کشیده می‌شود و بسیاری از هجمه‌های فکری و روانی از او پس زده می‌شود. به عبارت دیگر، همانطور که اثرگذاری گناه در انسان از کارد در گوشت سریع‌تر است و باعث محرومیت از نعمات و به اعماق کشیده شدن او می‌شود، یاد اهل بیت(ع) به سرعت آدمی را از زمین می‌کند و رشد می‌دهد که این نعمتی بس عظیم است و شایسته است بیش از پیش از این نعمت بهره ببریم.

منبع:

شناسه خبر: 1311149 سرویس: فرهنگی
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.