چرا برخی اقدام به خودکشی می کنند؟

حضرت آیت‌الله العظمی صافی گفتاری درباره خودکشی بیان کرده است.

 متن گفتار مطرح شده این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

خودکشی از محرّمات کبیره و عامل آن، مرد باشد یا زن، مستحق عقوبت و عذاب شدید الهی است و اگر شخص، مجنون و مختلّ‎الحواس نباشد، این گناه علامت ضعف عقیده به مبدأ و معاد و نداشتن صفت صبر و مقاومت در برابر شداید و دشواری‌های زندگی و نومیدی از خداوند متعال است.

شکست‌های غیرواقعی

بیشتر افرادی که مرتکب این معصیت می‎شوند، یا اسیر یک سلسله اوهام و خیالاتند که از یک جهت شکست‌هایی، که در واقع شکست نیست، مثل شکست در بازی‌ها یا بالاتر زناشویی‎ها و ازدواج‎ها، دست به این عمل می‎زنند، یا در اثر فشارها و سختی‌های زندگی خودکشی می‎نمایند.

دنیای پر از فراز و نشیب

به‌طور کلی به این اشخاص باید تذکر داد که دنیا همه‎اش فراز و نشیب و تغییر و تحوّل است و اشخاصی در زندگی واقعاً شکست می‎خورند، که روحیه صبر و مقاومت نداشته باشند و با یک پیشامد و یک امر ناملایم و ناگوار، روحیه خود را ببازند و خود را بیچاره بشمارند. افراد موفق که بر مشکلات فایق می‎شوند، به اراده و همت و عزم خود اعتماد دارند و با توکل به خداوند متعال، بر مشکلات صابرند و با قلب محکم و استوار و امید به آینده با هر پیشامد ناگوار، دست‌وپنجه نرم می‎کنند.

آسایش پس از سختی

تاریخ بشر پر است از فرج بعد از شدّت و گشایش و رفاه و توانگری بعد از تنگی و گرفتاری و فقر‌؛ مردان و زنان موفق از هیچ حادثه‎ای تکان نمی‎خورند و عقب‌نشینی نمی‎کنند‌؛ به فضل و لطف خدا اعتماد دارند و این آیه را با مضمون بلند آن همواره به خاطر دارند که: ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً* إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً﴾.[۱] آسانی‎ها از میان دشواری‌ها رخ می‎دهند و روشنایی‌ها بر تاریکی‌ها غلبه می‎یابند.

صبر، اصل ایمان

باید این افراد را به صبر سفارش کرد که صبر از ایمان، به‌منزله سر، در جسد است.[۲] امید است این نصیحت در قلوب، مؤثر و نافع باشد. والله ‎العالم.

منبع:

[۱]. انشراح، ۵-۶. «بی‌گمان در جنب دشوارى، آسانى است. آرى، در جنب دشوارى آسانى است».

[۲]. نهج‎البلاغه، حمکت ۸۲. «فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الإِیمانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ».

برگرفته ازhttp://www.jamnews.ir/detail/News/741396?sk=1

  • 5 stars
    تسنیم
    نظر از: تسنیم
    1395/09/17 @ 11:54:20 ق.ظ

    تسنیم [عضو] 

    تبارک الله…

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.